Wat is de bedoeling?
1. Je begint de opdracht met een korte uitleg over wat je gaat maken en waarom. Je beantwoord in je uitleg in ieder geval de volgende vragen:
- Welke games speel jij zelf het liefst en waarom?
- Wat vind jij belangrijk in een game?
- Kunnen games volgens jou kunst zijn? Waarom wel of niet?
- Welke game heeft jou ooit echt geraakt of verbaasd? Hoe kwam dat?
- Hoeveel invloed wil jij als speler hebben op wat er gebeurt in een game?
- Waar denk jij dat een gameontwerper allemaal over na moet denken?
2. Je kiest 1 van de onderstaande opdrachten om te maken.
3. Je sluit de opdracht af met een reflectie. Je schrijft een stukje tekst (200 woorden) waarin de reflectievragen die bij de opdracht staan worden beantwoord.
4. Zorg dat alle 3 de onderdelen op de architectuurpagina te zien zijn van jouw portfolio. Maak foto’s van je proces en van je eindwerk. Pas als alles op je pagina staat kan de docent je werk beoordelen, eerder is de opdracht dus niet af.
KIES JE OPDRACHT
1. Maak van jezelf een avatar
Maakopdracht
Opdracht: Maak een avatar (digitale zelf) die laat zien wie jij bent of wie jij in een game zou willen zijn. Je mag een realistische of juist fantasierijke versie van jezelf maken.
Doel: Ontwerpen van een eigen digitale identiteit en nadenken over hoe vormgeving, stijl en keuzes iets zeggen over jou als persoon.
Werkwijze:
- Bepaal je stijl: Kies of je een realistische, cartoon, pixel art of fantasy-avatar maakt.
- Kies je eigenschappen:
o Hoe zie je eruit? (kleding, haar, accessoires)
o Welke speciale vaardigheden of eigenschappen heb je?
o Wat zegt dit over jou of jouw ‘gameversie’? - Maak je avatar:
o Digitaal (met een avatar-maker, tekenprogramma of game-editor zoals The Sims, Bitmoji, Roblox Studio, VRoid Studio)
o Of analoog (tekening, collage, schildering) - Geef je avatar een naam en beschrijf wie deze avatar is en wat hij/zij kan.
- Lever je avatar in met je beschrijving.
Reflectievragen:
Beantwoord de volgende vragen na het afronden van de opdracht:
- Welke keuzes heb je bewust gemaakt in het uiterlijk en de eigenschappen?
- In hoeverre lijkt deze avatar op jou in het echte leven?
- Wat zegt jouw avatar over hoe jij jezelf ziet – of hoe je gezien wilt worden?
- Zou je deze avatar in een echte game willen gebruiken? Waarom wel/niet?
CKV-doelen: Verbeelden, maken, reflecteren, betekenisgeving.
CKV-doelen: Waarnemen, ervaren, verkennen.
2. Speel en vergelijk
Belevingsopdracht
Opdracht: Speel twee heel verschillende games (bijvoorbeeld één sportgame en één verhaalgedreven game) elk minimaal 15 minuten en noteer je ervaringen.
Doel: Leren herkennen hoe gameplay, graphics, geluid en verhaal verschillen per game en invloed hebben op de beleving.
Werkwijze:
- Kies twee uiteenlopende games (console, pc of mobiel).
- Speel beide games even lang.
- Noteer per game:
- Hoe ziet de wereld eruit?
- Welke gameplay-elementen vallen op?
- Hoe voelt het om te spelen?
- Vergelijk de twee games in een kort verslag of tabel.
Reflectievragen:
Beantwoord de volgende vragen na het afronden van de opdracht:
- Welke game vond je het leukst en waarom?
- Wat deed het uiterlijk en geluid met je spelervaring?
- Was er één game die je als kunst zou beschouwen? Waarom wel/niet?
3. Verander de regels
Wicked mini challenge
Opdracht: Verzin een bestaande game helemaal opnieuw door één regel of gameplay-element te veranderen, waardoor de ervaring of boodschap totaal anders wordt.
Doel: Creatief nadenken over hoe gameplay en regels de ervaring en betekenis van een game beïnvloeden.
Werkwijze:
- Werk alleen of in duo’s.
- Kies een bekende game (bijv. Mario Kart, Minecraft, FIFA).
- Verander één belangrijk gameplay-element (bijvoorbeeld: Mario Kart, maar dan in slow motion, FIFA waar spelers op rolschaatsen staan, Minecraft zonder blokken).
- Beschrijf hoe deze verandering het spelgevoel, de strategie en de boodschap beïnvloedt.
- Presenteer je/jullie idee met schetsen.
Reflectievragen:
Beantwoord de volgende vragen na het afronden van de opdracht:
- Waarom heb je juist deze regel aangepast?
- Hoe verandert dit de hele spelervaring?
- Zou jouw versie leuker zijn? Waarom wel/niet?
CKV-doelen: Verkennen, beleving, betekenisgeving.
CKV-doelen: Verkennen, verbinden, onderzoeken, betekenis geven.
4. Game met een boodschap
Onderzoeksopdracht
Opdracht: Zoek een game die een maatschappelijk thema behandelt (bijv. oorlog, milieu, discriminatie) en analyseer hoe dat thema wordt verwerkt.
Doel: Hoe behandelen games maatschappelijke thema’s en laten ze spelers nadenken.
Werkwijze:
- Kies een game die een duidelijk thema heeft (bijv. Papers, Please, This War of Mine, Eco).
- Onderzoek:
- Wat is het thema?
- Hoe komt dit terug in het verhaal, de gameplay, de stijl?
- Hoe reageerden spelers of critici op deze game?
- Schrijf een kort verslag of maak een presentatie.
Reflectievragen:
Beantwoord de volgende vragen na het afronden van de opdracht:
- Wat heb je geleerd over hoe games een boodschap overbrengen?
- Denk je dat dit thema sterker overkomt in een game dan in een film? Waarom?
- Heeft deze game jouw mening over iets veranderd?