Wat is de bedoeling?

1. Je begint de opdracht met een korte uitleg over wat je gaat maken en waarom. Je beantwoord in je uitleg in ieder geval de volgende vragen:

  • Wat vind jij mooi aan een kunstwerk en waarom?
  • Welke kunstwerken in jouw omgeving vind jij bijzonder?
  • Zou jij zelf iets willen maken? Voor wie en waarom?
  • Welke boodschap vind jij belangrijk om via kunst te communiceren?

 

2. Je kiest 1 van de onderstaande opdrachten om te maken.

3. Je sluit de opdracht af met een reflectie. Je schrijft een stukje tekst (200 woorden) waarin de reflectievragen die bij de opdracht staan worden beantwoord.

4. Zorg dat alle 3 de onderdelen op de beeldende kunst pagina te zien zijn van jouw portfolio. Maak foto’s van je proces en van je eindwerk. Pas als alles op je pagina staat kan de docent je werk beoordelen, eerder is de opdracht dus niet af.

KIES JE OPDRACHT

1. Remix een meesterwerk

Maakopdracht

Opdracht: Kies een bekend kunstwerk en maak jouw eigen versie ervan. Je mag het modern, grappig of kritisch maken.

Doel: Een klassiek kunstwerk op een creatieve manier aanpassen.

Werkwijze:

  • Maak jouw remake of remix
  • Voeg het origineel (print of afbeelding) toe
  • Leg je keuzes uit: wat heb je veranderd en waarom?

 

Reflectievragen:

Beantwoord de volgende vragen na het afronden van de opdracht:

  1. Welk kunstwerk heb je gekozen als basis?
  2. Wat heb je eraan veranderd?
  3. Waarom heb je het zo aangepast?
  4. Wat is er veranderd in de betekenis van het kunstwerk?
  5. Wat vond je leuk aan deze opdracht?
  6. Wat zou je anders doen als je het opnieuw mocht maken?

CKV-doelen: Verbeelden, maken, reflecteren, betekenisgeving.

CKV-doelen: Waarnemen, ervaren, verkennen.

2. Kunst of content?

Belevingsopdracht

Opdracht: Je bekijkt hoe kunst voorkomt in jouw online wereld. Zoek een kunstenaar of kunstvideo en maak zelf iets in die stijl.

Doel: Inzicht krijgen en beleven van digitale kunst en zelf iets creëren dat daarop is geïnspireerd.

Werkwijze:

  • Zoek online een kunstenaar of video die jou aanspreekt.
  • Maak een screenshot en sla je link op.
  • Geef een korte beschrijving van wat je hebt gekozen en waarom.
  • Maak een beeld, collage of video geïnspireerd op jouw vondst.
 

Reflectievragen:

Beantwoord de volgende vragen na het afronden van de opdracht:

  1. Wat heb je geleerd over digitale kunst of kunstenaars op TikTok?
  2. Is er een verschil tussen ‘content’ en ‘kunst’? Waar ligt volgens jou de grens?
  3. Denk je dat platforms als TikTok bijdragen aan kunsteducatie? Waarom wel/niet?
  4. Wat sprak jou persoonlijk aan in het gekozen werk?
  5. Zou jij zelf kunst online willen delen? Waarom wel of niet?

3. Laat van je horen!

Wicked mini challenge

Opdracht: Kies een onderwerp waar jij boos of bezorgd over bent. Je maakt een kunstwerk met een duidelijke boodschap.

Doel: Je mening verbeelden met kunst. Kunst gebruiken om iets te zeggen.

Werkwijze:

  • Omschrijf je onderwerp, maak schetsen en doe onderzoek naar je thema.
  • Maak je statement (uitvoering naar eigen keuze)
  • Leg uit hoe jij de boodschap in beeld hebt gebracht.

 

Reflectievragen:

Beantwoord de volgende vragen na het afronden van de opdracht:

  1. Welk onderwerp heb je gekozen voor jouw kunstwerk?
  2. Waarom is dit onderwerp belangrijk voor jou?
  3. Wat wilde je laten zien of duidelijk maken?
  4. Hoe heb je dat gedaan met kleur, vorm of beeld?
  5. Wat was moeilijk aan deze opdracht?
  6. Wat hoop je dat mensen denken of voelen als ze jouw werk zien?

 

 CKV-doelen: Verkennen, beleving, betekenisgeving.

4. Kunst uit de buurt

Onderzoeksopdracht

Opdracht: Zoek een kunstwerk in jouw eigen omgeving. Maak foto’s en onderzoek wat het betekent.

Doel: Onderzoeken van de context en betekenis van kunst. Je kijkt, denkt na en vormt een mening.

Werkwijze:

  • Maak een poster of digitale presentatie met foto’s, info en een persoonlijke mening.
  • Voeg jouw verhaal toe: wat is het, waarom is het daar (omschrijf de plek of omgeving), wat vinden mensen ervan?
 

Reflectievragen:

Beantwoord de volgende vragen na het afronden van de opdracht:

  1. Welk kunstwerk heb je gevonden (wat, waar)?
  2. Wat dacht je toen je het kunstwerk voor het eerst zag?
  3. Wat heb je geleerd over het kunstwerk of de plek?
  4. Wat vonden anderen (bijv. mensen uit je klas) ervan?
  5. Wat vind jij zelf van dit kunstwerk en waarom?
  6. Wat zegt dit kunstwerk volgens jou?

 

CKV-doelen: Verkennen, verbinden, onderzoeken, betekenis geven.