Wat is de bedoeling?
1. Je begint de opdracht met een korte uitleg over wat je gaat maken en waarom. Je beantwoord in je uitleg in ieder geval de volgende vragen:
- Wat vind jij mooi aan een film en waarom?
- Welke film vind jij bijzonder?
- Zou jij zelf een film willen maken? Voor wie en waarom?
- Welke boodschap vind jij belangrijk om via film of media te communiceren?
2. Je kiest 1 van de onderstaande opdrachten om te maken.
3. Je sluit de opdracht af met een reflectie. Je schrijft een stukje tekst (200 woorden) waarin de reflectievragen die bij de opdracht staan worden beantwoord.
4. Zorg dat alle 3 de onderdelen op de film & mediapagina te zien zijn van jouw portfolio. Maak foto’s van je proces en van je eindwerk. Pas als alles op je pagina staat kan de docent je werk beoordelen, eerder is de opdracht dus niet af.
Tip: Film is overal!
Niet alleen in de bioscoop, maar ook in TikToks, YouTube, vlogs of in reclames en muziekvideo’s.
Bij alle onderstaande opdrachten mag je samenwerken! In duo’s, maar ook als hele klas. Als je voor de onderzoeksopdracht kiest analyseert iedereen een andere scène. Opdracht 2 mag/kan je individueel maken.
Bij deze CKV-discipline moet iedereen zijn/haar opdracht uiteindelijk aan de klas presenteren!
KIES JE OPDRACHT
1. One minute movie
Maakopdracht
Opdracht: Maak in een duo of trio een animatiefilm van 60 seconden (binnen een genre) met een duidelijk begin, midden en eind.
Doel: Zelf een kort verhaal bedenken binnen een zelf gekozen genre, filmen en bewerken.
Werkwijze:
- Wat is het verhaal en het genre, wie speelt er in, wat zie je en wat hoor je?
- Maak een storyboard (een soort stripverhaal waarin je precies weergeeft hoe de film er uit komt te zien).
- Maak een animatie met een stopmotion app.
- Presenteer jullie film aan de klas; Vertel in 2 zinnen wat jullie boodschap is.
Reflectievragen:
Beantwoord de volgende vragen na het afronden van de opdracht:
- Wat was het idee van jullie film?
- Hoe hebben jullie er voor gezorgd dat het genre van jullie film duidelijk was?
- Hoe hebben jullie het verhaal in beeld gebracht?
- Wat ging goed bij het filmen en monteren?
- Wat vond je moeilijk of leerzaam aan deze opdracht?
CKV-doelen: Waarnemen, ervaren, verkennen, presenteren.
2. Scène naspelen
Belevingsopdracht
Opdracht: Kies (met je groepje) een bekende scène uit een film of serie (bijv. Harry Potter, Mees Kees, Fast & Furious). Speel deze na en film het zelf.
Doel: Ervaren hoe beeld, geluid en spel samen een scène vormen.
Werkwijze:
- Kies een scène uit een film of bijv. een reclame.
- Sla de link naar de scène op. Kijk eens op youtube wat je kunt vinden.
- Verdeel rollen: regisseur, acteurs, cameraman.
- Let op locatie, belichting, muziek en camerastandpunt.
- Film met telefoon/tablet en monteer met eenvoudige app, zoals iMovie of CapCut.
Reflectievragen:
Beantwoord de volgende vragen na het afronden van de opdracht:
- Welke scène of reclame hebben jullie gekozen en waarom?
- Wat was jouw rol in het groepje en hoe ging dat?
- Wat vond je goed gelukt aan jullie scène?
- Wat zou je volgende keer anders doen?
3. Spreek je uit!
Wicked mini challenge
Opdracht: Je maakt een korte film waarin je een belangrijk maatschappelijk onderwerp aankaart.
Doel: Je mening verbeelden en een duidelijke boodschap met visuele kracht overbrengen.
Werkwijze:
- Kies een thema dat jullie belangrijk vinden. Waar maken jullie je boos over of wat moet volgens jullie meer aandacht krijgen?
- Bedenk een concept; Wat is het verhaal, wie speelt er in, wat zie je en wat hoor je?
- Maak een storyboard (een soort stripverhaal waarin je precies weergeeft hoe de film er uit komt te zien).
- Film & monteer, gebruik je telefoon of tablet en een app zoals CapCut of iMovie.
- Presenteer jullie film aan de klas; Vertel in 2 zinnen wat jullie boodschap is.
Reflectievragen:
Beantwoord de volgende vragen na het afronden van de opdracht:
- Wat was de boodschap en hoe is die in beeld gebracht?
- Wat hebben jullie bewust gekozen qua camerawerk, geluid en sfeer?
- Wat vond je het sterkst aan jullie film?
- Wat heb je geleerd over filmmaken en over het onderwerp?
CKV-doelen: Maken, verbeelden, betekenisgeving, presenteren.
4. Analyseren van een filmscène
Onderzoeksopdracht
Opdracht: Bekijk een korte filmscène (of videoclip) en beantwoord vragen over camerastandpunt, muziek, sfeer, kleurgebruik en verhaal.
Doel: Leren kijken naar vormgeving, beeldtaal en emotie in film.
Werkwijze:
- Maak een verslag of digitale presentatie met foto’s, info en een persoonlijke mening.
- vergeet niet de link toe te voegen naar de scène of clip.
- Beantwoord de volgende vragen:
“Wat zie je?” (kleur, licht, geluid)
“Wat voel je?” (emotie, spanning)
“Hoe is het gemaakt?” (camerastandpunt, montage, spel). - Maak een bijpassende filmposter.
Reflectievragen:
Beantwoord de volgende vragen na het afronden van de opdracht:
- Welke film heb je gevonden (wat, waar)?
- Wat dacht je toen je de film voor het eerst zag?
- Wat heb je geleerd over de film en de maker?
- Wat vonden anderen (bijv. mensen uit je klas) ervan?
- Wat vind jij zelf van deze film en waarom?
- Waar gaat deze film volgens jou over?
CKV-doelen: Waarnemen, ervaren, onderzoeken, betekenis geven.