CKV

GAMES

THEORIE

Wat zijn computer games?

Een computer game (of videogame) is interactieve digitale kunst en entertainment. Jij als speler stuurt het verhaal of de actie aan via keuzes, bewegingen en interactie. Dat maakt games anders dan film of muziek: jij bent een actieve deelnemer.

Games kunnen puur vermaak zijn, maar ook een vorm van kunst en cultuur. Ze kunnen verhalen vertellen, emoties oproepen, je iets leren, of je laten nadenken over maatschappelijke thema’s.

Waarom horen games bij ckv?

  • Games gebruiken beeld, geluid, muziek, vormgeving en verhaal net als film en theater.
  • Ze hebben een esthetische en creatieve kant: ontwerp, stijl, sfeer.
  • Ze vormen een cultureel fenomeen: e-sports, cosplay, game communities, streaming.
  • Ze beïnvloeden hoe we verhalen beleven en hoe we met elkaar omgaan.

Games als kunstvorm

Games kunnen net als films of schilderijen kunstzinnig zijn:

  • Visueel: prachtige landschappen, unieke stijlen.
  • Verhalend: complexe thema’s, emoties en moraal.
  • Interactief: jij bepaalt hoe het verhaal verloopt.
  • Muzikaal: soundtracks die sfeer en gevoel sturen.
  •  

Games en maatschappij

Games beïnvloeden en weerspiegelen de samenleving:

  • Behandelen actuele thema’s (oorlog, milieu, discriminatie)
  • Creëren nieuwe gemeenschappen (online multiplayer)
  • Hebben economische waarde (game-industrie is groter dan film + muziek samen)
  • Roepen discussies op over geweld, verslaving, representatie

Geschiedenis van games

 De eerste computergames ontstonden in de jaren ’50 en ’60, simpel en experimenteel. In de jaren ’70 kwamen de eerste arcade-games, zoals Pong en Space Invaders, spellen die je in speelautomaten speelde (foto 1).

In de jaren ’80 en ’90 kwamen de eerste spelcomputers en homecomputers. In 1972 kwam de eerste console op de markt; de Magnavox-Odyssey (foto 2). Daarna volgede als snel Atari (foto 3).  Klassiekers als Super Mario en Tetris werden wereldwijd populair.

Toen Sega, Nintendo, Playstation en Xbox op de markt kwamen gingen de ontwikkelingen in de game industrie steeds sneller. Tegenwoordig is de omzet in de game industrie groter dan die van de filmindustrie.

Soorten games

Genre

Kenmerken

Voorbeelden

Action / Shooter

Veel beweging, snelle reflexen, vaak vechten of schieten

Fortnite, Call of Duty

Adventure

Verhalend, puzzels, ontdekken

The Legend of Zelda, Life is Strange

Role-Playing Game (RPG)

Je speelt een rol in een groot verhaal, keuzes beïnvloeden de uitkomst

Skyrim, Pokémon

Simulation

Nabootsen van echte situaties of systemen

The Sims, Microsoft Flight Simulator

Sports / Racing

Sporten of racen nabootsen

FIFA, Mario Kart

Puzzle

Logisch nadenken en problemen oplossen

Tetris, Portal

Indie games

Kleinere, vaak creatieve of experimentele spellen

Journey, Undertale

Serious games

Gemaakt om iets te leren of bewustzijn te creëren

Papers, Please; Foldit

Belangrijke begrippen

Onderdeel

Wat het is

Waarom belangrijk?

Gameplay

Hoe je het spel speelt: regels, doelen, besturing

Bepaalt plezier en uitdaging

Storytelling

Het verhaal en de keuzes die je kunt maken

Maakt de game meeslepend

Gamewereld

De omgeving en sfeer (open wereld, levels, 2D of 3D)

Zorgt voor beleving

Graphics & stijl

Hoe het eruitziet: realistisch, cartoon, pixel art

Geeft identiteit aan de game

Sound design

Muziek, geluidseffecten, voice acting

Versterkt emotie en spanning

Interactiviteit

Hoeveel invloed jij hebt op de gamewereld

Maakt het uniek t.o.v. film

Balans & uitdaging

Niet te makkelijk, niet te moeilijk

Houdt spelers gemotiveerd

portrait-abstract-overstimulated-feelings