Bommel van Dam Museumbezoek
In Venlo is een monumentaal postkantoor verbouwd tot huisvesting voor het kunstmuseum Museum van Bommel van Dam. BiermanHenket ontwierp zowel de renovatie, twee eigentijdse uitbreidingen en het interieur. Het concept – van visie, ontwerp tot uitvoering – is een hoogwaardige, duurzame transformatie voor een toekomstbestendig en uitnodigend museum.

DE STARTOPDRACHT
Architectuur van het museum
Startopdracht
Ga naar deze website, bekijk de afbeeldingen en lees de teksten: https://www.biermanhenket.nl/projecten/museum-van-bommel-van-dam
Het museumgebouw is een verbouwd postkantoor met respect voor het verleden maar daarnaast is er door toevoeging van de kunstvenster een moderne twist gegeven aan het museum.
Het architectenburo BiermanHenket die het plan maakte voor de restauratie van het postkantoor ontwierp ook het futuristische kunstvenster, een kunstwerk en uitkijkpunt in één.
Het kunstvenster en verbouwde postkantoor zijn heel verschillend in uiterlijk.
Noem 3 manieren waarop ze van elkaar verschillen maak in je antwoord gebruik van de begrippen vorm, kleur en materiaal leg uit op welke manier je die contrasten ziet.
Voeg foto’s toe van het gebouw (buiten en binnen) en de omgeving.
CKV-doelen: Maken, reflecteren, betekenisgeving.
DE MUSEUMOPDRACHTEN
Opdracht 1
Tentoongestelde werken
Opdracht: Deel 1
- Neem 10–15 minuten om rustig rond te kijken.
- Kies 2 heel verschillende kunstwerken.
- Maak 1 foto van het hele werk
- Maak 1 foto van een detail
- Kies ook 2 objecten (bijv. muursegment, beeldhouwwerk).
- Maak weer een foto van het geheel en een detail.
Opdracht: Deel 2
Kies het kunstwerk of object dat jij het meest interessant vindt.
Beantwoord de vragen in korte zinnen:
- Waarom spreekt dit kunstwerk/object je aan?
- Wat zie je precies? (personen, vormen, materialen, sfeer)
- Welke kleuren en vormen vallen op? Waar zie je die?
- Met welke techniek is het gemaakt?
(bijv. schilderen, boetseren, lassen, filmen, installeren) - Welke materialen zijn gebruikt?
- Wat is volgens jullie het verhaal dat de kunstenaar wil vertellen?
- Laat het werk dat verhaal goed zien? Waarom wel / niet?
Opdracht 2
Het kunstvenster
Bovenste verdieping
Opdracht
Maak een kort filmpje (TikTok-stijl) waarin je laat zien hoe bijzonder het kunstvenster is.
In je filmpje moet te zien zijn:
- De organische vorm van de ruimte
- Het uitgekozen materiaal
- Het uitzicht over Venlo
- Het filmpje is zonder gesproken tekst, maar wel met passend muziekje
DE FOTOGRAFIE-OPDRACHT
Oud en nieuw in Venlo
Maakopdracht
- Maak van 6 gebouwen een aantal foto’s. Je zorgt dat je er zelf ook op staat! 3 oude gebouwen, 3 nieuwe gebouwen.
- Maak ook 1 extra foto waar oud en nieuw samen op staan.
- Let op hoe je de foto maakt: verschillende hoeken, licht en schaduw, lijnen en vormen.
- Bewerk je foto’s een beetje als dat nodig is (contrast, uitsnede, zwart-wit of kleur).
- Laat je foto’s (minimaal 6 en 1 extra) zien in je portfolio.
- KIes je beste foto en beantwoordt de reflectie vragen
Reflectievragen
1. Uiterlijk en vorm
- Hoe ziet het gebouw eruit? (vormen, lijnen, hoogte, materiaal)
- Welke details vallen je op? (ramen, daken, versieringen, kleuren)
- Wat maakt dit gebouw bijzonder vergeleken met andere gebouwen?
2. Tijd en geschiedenis
- Is dit een oud of een nieuw gebouw? Hoe kun je dat zien?
- Welke functie had dit gebouw vroeger, en waarvoor wordt het nu gebruikt?
- Waarom denk je dat dit gebouw bewaard is gebleven of juist nieuw is gebouwd?
3. Functie en gebruik
- Waarvoor is het gebouw bedoeld? (wonen, werken, kunst, vervoer, religie, handel)
- Past het gebouw goed bij die functie? (bijv. groot station, open markthal)
- Hoe gebruiken mensen het gebouw nu? Zie je dat terug in het ontwerp?
4. Betekenis en gevoel
- Welk gevoel roept dit gebouw bij jou op? (machtig, gezellig, koud, modern, oud, vertrouwd)
- Denk je dat het gebouw belangrijk is voor de stad Rotterdam? Waarom?
- Wat zegt dit gebouw over de identiteit van Rotterdam (havencultuur, moderne stad, multicultureel)?
5. Oud versus nieuw
- Welke verschillen zie je tussen dit gebouw en de gebouwen ernaast?
- Hoe staan oude en nieuwe gebouwen naast elkaar: vullen ze elkaar aan of botsen ze?
- Wat vind jij mooier of sterker: oud of nieuw? En waarom?