Project Fenix

Project Fenix is een vakoverstijgend project, tijdens de vakken CKV, Nederlands en Engels bereid je je voor op de excursie. Na de excursie reflecteer je tijdens de lessen maatschappijleer en CKV op de excursie.

       

Introductie:
Fenix is een nieuw kunstmuseum over migratie in Rotterdam. Migratie is het verplaatsen van mensen van de ene plaats naar de andere, zowel binnen als buiten de landsgrenzen. Mensen migreren om verschillende redenen zoals werk, studie, liefde of omdat ze op de vlucht zijn voor oorlog geweld of vervolging.
In museum Fenix maak je kennis met migratie; door de ogen van internationale kunstenaars en fotografen. En je hoort persoonlijke verhalen van migranten in Het Koffer doolhof.

Museum Fenix kijkt uit over de kades van Rotterdam waar de afgelopen honderd jaar de levens van miljoenen mensen veranderd zijn. Sommige mensen vertrekken rond de eeuwwisseling naar Amerika of Canada, anderen komen vanuit landen als China, Griekenland en Kaapverdië.

DE STARTOPDRACHT

Architectuur van het museum

Startopdracht

Ga naar de pagina gebouw, bekijk de afbeeldingen en lees de teksten: https://fenix.nl/nl/

Het museumgebouw is een gerestaureerde havenloods (opslagruimte) met respect voor het verleden maar daarnaast is er door toevoeging door de Tornado een moderne twist gegeven aan het museum. 

De architect Ma Yansong van Mad Architect die het plan maakte voor de restauratie van de loods ontwierp ook de futuristische Tornado, een kunstwerk en uitkijkpunt in één.

De Tornado en gerestaureerde havenloods zijn heel verschillend in uiterlijk.
Noem 3 manieren waarop ze van elkaar verschillen maak in je antwoord gebruik van de begrippen vorm, kleur en materiaal leg uit op welke manier je die contrasten ziet.

Voeg foto’s toe van het gebouw (buiten en binnen) en de omgeving.

CKV-doelen: Maken, reflecteren, betekenisgeving.

DE MUSEUMOPDRACHTEN

Opdracht 1

Tentoonstelling: Alle Richtingen

Eerste verdieping : kunst & objecten

In het kort

In Alle Richtingen zie je kunst over mensen die onderweg zijn: over identiteit, grenzen, vluchten, werken, liefde, hoop en thuis. Migratie bestaat al heel lang. Kunstenaars laten zien hoe dit voelt. Je ziet:

  • schilderijen, beelden, foto’s, video’s en installaties
  • echte voorwerpen uit de geschiedenis, zoals een stukje van de Berlijnse Muur en een tent uit een vluchtelingenkamp

 

Opdracht: Deel 1

  1. Neem 10–15 minuten om rustig rond te kijken.
  2. Kies 2 heel verschillende kunstwerken.
    • Maak 1 foto van het hele werk
    • Maak 1 foto van een detail
  3. Kies ook 2 objecten (bijv. muursegment, tent, koffer).
    • Maak weer een foto van het geheel en een detail.

 

Opdracht: Deel 2

Kies samen het kunstwerk of object dat jullie het meest interessant vinden.
Beantwoord de vragen in korte zinnen:

  1. Waarom spreekt dit kunstwerk/object jullie aan?
  2. Wat zie je precies? (personen, vormen, materialen, sfeer)
  3. Welke kleuren en vormen vallen op? Waar zie je die?
  4. Met welke techniek is het gemaakt?
    (bijv. schilderen, boetseren, lassen, filmen, installeren)
  5. Welke materialen zijn gebruikt?
  6. Wat is volgens jullie het verhaal dat de kunstenaar wil vertellen?
  7. Laat het werk dat verhaal goed zien? Waarom wel / niet?

Opdracht 2

Tentoonstelling: The Family of Migrants

Begane grond:  fotografie

In het kort

In deze tentoonstelling zie je bijna 200 foto’s, van vroeger tot nu. Alle foto’s gaan over mensen die op reis zijn: vertrekken, afscheid nemen, grenzen oversteken, aankomen op een nieuwe plek. Er zijn twee soorten foto’s:

  1. Documentaire / journalistieke fotografie
    – echte situaties, niet in scène gezet
  2. Portretfotografie
    – foto’s van gezichten of mensen in beeld

 

De foto’s laten gevoelens zien zoals verdriet, liefde, hoop, spanning, moed.

 

Opdracht: Deel 1

  1. Neem 10–15 minuten om rustig te kijken.
  2. Kies samen twee foto’s:
    • 1 portretfoto
    • 1 documentaire/journalistieke foto
  3. Maak per foto:
    • 1 foto van het geheel
    • 1 detailfoto

 

Opdracht: Deel 2

Beantwoord de onderstaande vragen:

  1. Waarom hebben jullie juist deze foto’s gekozen?
  2. Wat zie je op de foto’s? Beschrijf kort.
  3. Welk verhaal wordt verteld?
    (bijv. afscheid, aankomst, onderweg zijn)
  4. Welke emoties horen bij deze foto’s?
    (bijv. hoop, verdriet, spanning, liefde)
  5. Maak samen een mini‐zelfportret (foto) waarin jullie met je gezicht laten zien welke emotie één van de gekozen foto’s bij jullie oproept.
    (Gebruik dezelfde houding of blik, maar géén nabootsen van echte personen.)

Opdracht 3

De Tornado: Kunstwerk en (trap)installatie

Begane grond → eerste verdieping

In het kort

De Tornado is een grote, zilveren spiraaltrap. Hij is een blikvanger binnen én buiten Fenix. Bovenaan kijk je uit over de historische kades waar miljoenen mensen vertrokken en aankwamen.

  • Ontworpen door Ma Yansong (MAD Architects)
  • Gemaakt van roestvrij staal, met houten trappen
  • Je ziet je eigen spiegeling in 297 metalen panelen
  • De trap geeft steeds een ander uitzicht
  • De tocht naar boven staat symbool voor de reis van migranten

 

Opdracht

Maak een kort filmpje (TikTok-stijl) waarin je laat zien hoe bijzonder de Tornado is.

In je filmpje moet te zien zijn:

  1. De bochten / wendingen van de trap
  2. De spiegelende panelen met reflecties
  3. Het uitzicht boven (360° over Rotterdam)
  4. Het filmpje is zonder gesproken tekst, maar wel met passend muziekje

Opdracht 4

Audiotour: Het Kofferdoolhof

In het kort

In het koffer-doolhof loop je tussen duizenden koffers door. Elke koffer heeft een verhaal:
vluchten, emigreren, vakantie, nieuwe start, hoop of verlies.

Met de audiotour hoor je verhalen van de mensen die de koffers ooit gebruikten.

Opdracht

  1. Lees de inleiding.
  2. Pak een audiotour.
  3. Luister naar minimaal 4 koffer-verhalen.
  4. Kies 2 koffers die qua verhaal duidelijk van elkaar verschillen.
    • Maak van beide koffers een foto.
    • Schrijf kort op wat het verhaal was.
    • Noteer: Waarom was de reis?
      (vluchten, beter leven, vakantie, werk, familie)
  5. Kijk goed naar de buitenkant van de twee koffers:
    • is het een luxe koffer, oud, beschadigd, groot, klein?
    • Wat zegt dat over de eigenaar?
  6. Kies één van de twee koffers.
    Maak een lijst: Wat zou erin gezeten kunnen hebben bij vertrek?
    Denk aan:
    • praktische spullen (kleding, documenten, eten, geld)
    • waardevolle of emotionele spullen (foto’s, speelgoed, sieraden, brieven)
suitcases-travel-with-straw-hat